salam

Dol als we zijn op een partijtje is het altijd een hiep-hoi momentje als er een uitnodiging voor de première van het NNT/ Club Guy & Roni -in dit geval voor “Salam”-  in de digitale brievenbus blijkt te liggen. Natuurlijk werd er voor akkoord getekend en dus spoedden wij ons afgelopen zaterdagavond goed geluimd richting de Stadschouwburg om dit aftrapfeestje niet te missen. Staand in de rij voor de kassa viel direct één ding op; de mix & match van het NNT en de dansclub brengt niet alleen een jong(er) publiek naar het theater, deze bezoekers zijn ook nog eens bliksems goed gekleed. Kosten nog moeite werden zo te zien door de jongelingen gespaard. En dus waren er kekke pakken -al dan niet met vlinderstrik-, glitterjasjes -cool gedragen-, dames met prachtige hair-do en dito kleedjes en ander snoepgoed voor het oog. En zo heurt het ook. Een première is tenslotte een feestje en de jeugd weet als geen ander hoe dit te vieren.

Na een eerdere succesvolle samenwerking voor Carrousel zijn de acteurs van het Noord Nederlands Toneel, de dansers van Club Guy & Roni en de musici van Asko/Schönbergs K(h)AOS opnieuw het repetitielokaal in gedoken. Wat heeft geresulteerd in het stuk Salam.

Dit stuk gaat terug naar de bron (in dit geval de symbolische bron) van de huidige spanningen tussen de westerse en Arabische wereld; het verhaal van Abraham. Want achter een van de grote maatschappelijke conflicten op deze aardkloot gaat een klein, menselijk verhaal schuil; over liefde, jaloezie, spijt en een vader die twee zoons uit elkaar drijft.

In het kort eerst even het verhaal van Salam. Aartsvader Abraham (de grondlegger van de drie wereldreligies) was getrouwd met Sarah. Laatstgenoemde kon geen kinderen krijgen. Daarom stelde Sarah voor dat Abraham met haar jonge slavin Hagar “speciaal zou knuffelen.” Daaruit werd Ismaël geboren. Ondertussen besloot god dat Sarah ook een kind ter wereld zou brengen. Dat werd Isaak. Na zijn geboorte brak de tering uit. Want Sarah bleek toch minder ruimdenkend te zijn dan ze zelf had gedacht en trok de aanwezigheid van Hagar en haar koter voor geen meter. Daarnaast wilde Sarah ook nog eens de eerstgeborene rechten voor haar zoon. En dus moesten Hagar en Ismaël moven. Vanaf dat moment waren we niet één volk meer maar twee. Isaak is de vader van de Joden en de Christenen en Ismaël is de grondlegger van de Islam. En er was oorlog. By the way, in de Koran is het verhaal precies andersom.

Hoe dan ook, met de eerdergenoemde ingrediënten als liefde, spijt en jaloezie zijn er genoeg elementen in huis om een fantastisch interdisciplinair en actueel theaterstuk te maken. Heutzutage is de vrede op genoeg plaatsen bijlange na nog niet in het zicht tenslotte. Neem daarbij acteurs als Jack Wouterse -heeft hij nou daadwerkelijk de sloffen van Walden nog aan?-, Bien de Moor, Veerle van Overloop e.a., de dansers van Club Guy & Roni en live muziek van Asko/Schönberg’s K[h]AOS en de regie van Guy Weizman en je krijgt het bijbeldrama in een 2.0 versie voorgeschoteld. Picture als achtergrond een Tarantinoachtige bar, “The Last Chance”, met de bardame als God. Mix dit met een woestijn en tv-quiz als decor et voilà, de basis voor een nieuw spektakelstuk is gelegd. Hoe deze hedendaagse, humoristische en energieke voorstelling met teksten van de Vlaams –Marokkaanse schrijver Fikry El Azzouzi afloopt laten we mooi in het midden; ga dat zelf maar bekijken. Het is de moeite waard. Al was het alleen al vanwege het te leuke musthave zakdoekje dat we op onze zetel aantroffen.

 

Written by Gon