LaChapelle

Als je van huis uit stylist bent en je krijgt een uitnodiging van het Groninger Museum voor de perspresentatie van de eerste museale tentoonstelling van David LaChapelle in Nederland waarbij de fotograaf slash kunstenaar god zelf aanwezig zal zijn, dan zullen de meeste mensen begrijpen dat wij van Het Gonst acuut door de tent zijn gaan flikflakken. Vol goede luim werd er dan ook richting het Museum gekoerst waar in het goed gevulde Auditorium direct opvalt dat de gemiddelde leeftijd van de aanwezige pers beduidend lager ligt dan normaal: David LaChapelle is hot. En toch zo heerlijk gewoon. Want die tuft zoals we te weten komen doodleuk op zijn fiets naar het museale pronkgebeuren. Alwaar we welkom worden geheten door directeur Andreas Blühm die tekst en uitleg geeft over het onlangs aangekocht werk van LaChapelle: Seismic Shift. Een iconisch stuk dat een prachtig voorbeeld is van de complexe geënsceneerde fotografie van LaChapelle en een interessante blik werpt op de huidige staat van de kunstwereld en kunstmarkt. Het snijdt thema’s aan als vergankelijkheid, verval en consumentisme en stelt kritische vragen over de beperkte houdbaarheid van kunst. De hierboven genoemde thema’s, aangevuld met zaken als zelfreflectie, bewustwording, kritisch denkvermogen, gezond verstand, humor, een bak aan creativiteit en de drang om zich te blijven ontwikkelen zijn kenmerken die als een rode draad door het werk van held LaChapelle lopen. David LaChapelle (Hartford, Connecticut,1963) begon zijn carrière met exposeren in galeries in New York. In 1984 werd hij door Andy Warhol gevraagd om foto’s te maken voor zijn tijdschrift Interview. En daarna ging het hard. Met zijn vernieuwende aanpak maakte hij al snel naam als een van de meest invloedrijke fotografen ter wereld en menig beroemdheid komt dan ook voor in zijn opvallende portretten, toneel- en filmwerk. Maar ergens in deze periode, hoe paradoxaal, begon het te knagen bij LaChapelle. Want het is natuurlijk fantastisch om met je werk in alle toonaangevende bladen te staan en de hemel in geprezen te worden, diezelfde tijdschriften staan ook voor consumeren, klimaatverandering en vervuiling. Zaken waar LaChapelle nou juist niet zo dol op is en niet achter kan staan. Voor hem was dat dan ook het moment om de camera aan de wilgen te hangen, zijn biezen te pakken en te gaan kneuterboeren op Hawaii. Ondertussen lag de kunstwereld vanwege de stopshock aan de reanimatie omdat ze dachten dat de kunstenaar gek geworden was om op zijn hoogtepunt te stoppen. Wisten zij veel dat the best was yet to come. Zelf had LaChapelle er best vree mee om gezellig te schoffelen in de tuin. Tot er gebeld werd vanuit Duitsland, een museum was geïnteresseerd in nieuw werk. En hij mocht maken wat ie wilde. En dus was er ruimte voor zijn eigen intuïtieve visie en de mogelijkheid om zich binnen het fotograferen nog verder te ontwikkelen. Zo brengt hij via The Deluge, Michelangelo’s werk tot leven in de moderne tijd, in Earth Laughs in Flowers toont hij het traditionele thema van vanitas in verband met de huidige consumptiemaatschappij en in de series Gas Stations en Landscapes onderzoekt hij het verband tussen industrie en natuur. In de nieuwste serie New World, die op Hawaii gefotografeerd is, keert hij terug naar zijn unieke analoge proces. Wat wederom zorgt voor spectaculaire beelden. Het moge duidelijk zijn; als kunstenaar gebruikt hij schoonheid als een middel om een boodschap over te brengen. Voor liefhebbers van fotografie, kunst, vormgeving en styling is deze tentoonstelling dan ook een must-see. Evenzo voor natuurliefhebbers, wandelaars en denkers. Want op de vraag wat hij tijdens masterclasses als belangrijkste boodschap meegeeft aan zijn leerlingen antwoordt hij: ”Turn all the shit off.” Gooi je telefoon aan de kant, ga de natuur in. Ontdek de stilte. Zoek balans. Vind jezelf en je eigen gps. Ontdek wat belangrijk is. Focus en leef vanuit je hart. Wat ons betreft een topplan. Lees dit stuk nog even uit. Ga naar het Museum en verwonder je. Laaf je aan de fotografische kunstpareltjes-met-boodschap die fantastisch matchen met de prachtig gekleurde wanden. Inspirerend snoepgoed voor je ogen, hersens en de rest van je lijf en leden, een heerlijke voedingsbodem voor nieuwe gedachten.

De tentoonstelling LaChapelle: Good News For Modern Manis te zien van 21 april tot en met 28 oktober 2018

LaChapelle2

Written by Gon