saleVoor velen staat de mooiste tijd van het jaar weer voor de deur! Voor wie de dennengeur al in de neus kruipt en de kerstbellen hoort rinkelen; da’s niet wat we bedoelen. Ook gaat het niet over mannen met grijze baarden die te paard dan wel in een slee langs zullen scheuren in de decembermaand. We hebben het over de Uitverkoopwalhalla: Rebajas! Sale! En dus leek dit ons een buitengewoon geschikt moment om weer eens de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok te gooien. Zelf roepen we al sinds jaar en dag dat de Uitverkoop zó 1880 is en nu gaan we er maar eens een heus statement van maken: Weg met de Uitverkoop. Ja ja, grote kans dat de helft van jullie nu in een acute hyperventilatie-aanval schiet maar dat nemen we voor lief. -Note: Het Gonst is niet aansprakelijk voor mentale of fysieke schade opgelopen door het lezen van de aangeboden leeswaar-. Dit gezegd hebbende gaan we weer vrolijk verder met onze boodschap. Want lieve mensen het is toch te belachelijk dat anno 2015 de grootgrutter om de hoek nog steeds containerladingen aan kleding door moet schuiven voor de volgende lading kleersels? Dat er een karrenvracht aan skinnyjeans een sticker opgeplakt krijgt terwijl er een rek met volkomen identieke nieuwe broekjes binnenrolt? En ook al zou je de helft van het spul gebruiken voor een recycle project dan nóg is het toch zonde van de energie en grondstoffen? We leven in een tijd waarin duurzaamheid, fairtrade en schaarste belangrijke sleutelwoorden zijn, is het dan niet de hoogste tijd om de retailwereld eens flink op te schudden? Zijn we dan niet fashion minded bij Het Gonst? Jazeker wel, maar we pleiten voor een andere benadering van het mode-gebeuren. We zien meer in draagbare basiscollecties; hoogwaardige en duurzame kwaliteit boven kwantiteit. Steeds meer “kleine” middenstanders volgen deze strategie. Ze kiezen een duidelijke collectie, kopen gericht en beperkt in en creëren op deze manier “schaarste”. Zo links en rechts hebben ze nog een aanbiedingsrekje in de toko staan maar voor de rest is het: Weg is pech. En goedbeschouwd liever dat jasje of broek dan wijzelf in the end.

Written by Gon

Gon is het prototype van de laatste arbeidshype, een stapelbanenmens; stylist,blogger en copywriter. Deze duizendpoot is reeds van jongs af aan gezegend met een voorliefde voor mode, muziek, kunst en cultuur. Een kunstzinnige opleiding lag dan ook voor de hand; in dit geval Academie Artemis, Hogeschool voor Styling in Amsterdam....
Read more